مصرف زیاد ویتامین ها

مصرف زیاد ویتامین ها

مصرف زیاد ویتامین ها میتواند مضراتی را داشته باشد ،ویتامین ها ترکیباتی آلی میباشند که به مقدار خیلی جزئی برای سوخت و ساز مواد غذایی و اعمال حیاتی بدن و رشد و نمو و تندرستی در زندگی مورد نیاز افراد میباشند .

تغذیه ی ناقص و رژیم غذایی نامناسب موجب کمبود یا فقدان یک یا چند ویتامین می شود و مصرف زیاد ویتامین ها منجر به بیماری های مختلف می انجامد.

مصرف زیاد ویتامین ها 

 

بهتر است بدانید که بیشتر ویتامین ها از منابع اصلی طبیعی استخراج می شوند و اگر هر فردی در برنامه غذایی خود هرم غذایی را رعایت کند، به اندازه ای که مورد نیاز است به بدن خود ویتامین می رساند مگر این که به دلیل عدم جذب بدن و یا بیماری که نیاز بدن به ویتامین ها را بیشتر می کند فرد مجبور به استفاده از مکمل های ویتامینی خواهد شد ؛ درغیر این صورت مصرف خودسرانه ویتامین ها نه تنها برای سلامتی بدن خوب نیست بلکه گاهی عوارض جبران ناپذیری نیز در پی خواهد داشت.

مصرف زیاد ویتامین ها

خیلی از ویتامین ها قابل ذخیره شدن در بدن نیستند؛ از این رو می توان گفت که بدن ویتامین هایی که اضافه بر نیاز بدن است را به راحت دفع خواهد کرد و فقط در اینجا ضرر مالی نصیب مصرف کننده شده است اما احتمال مسمومیت در صورت مصرف مکمل های مولتی ویتامین نیز وجود دارد چون ویتامین های محلول در چربی موجود در این مکمل ها در بافت های بدن باقی خواهند ماند و علاوه بر مسمومیت ممکن است به ریزش مو، کاهش وزن و مشکلات پوستی ختم شود .

متأسفانه امروزه انواع مولتی ویتامین ها به وفور در جامعه یافت می شود، به صورت مثال به بهانه سودمند بودن ویتامین E افراد مختلف به مصرف آن مبادرت می ورزند درحالی که می توانند نیاز خود به این ویتامین را با خوردن ۲ عدد گردو در روز و دو وعده ماهی در هفته  تأمین کنند.

مولتی ویتامین ها

نباید روزانه بیشتر از یک مولتی ویتامین مصرف شود. مصرف روزانه بیش از یک مولتی ویتامین در طولانی مدت منجر به عوارض خطرناکی می شود. بیشترین خطر هم مربوط به زیاده روی در مصرف مولتی ویتامین های حاوی آهن یا کلسیم میباشد.

مسمومیت کلسیمی عوارضی مانند شکم درد، ضعف استخوان ها، یبوست، نامنظم بودن ضربان قلب و افسردگی،‌ را در پی دارد . زیاده روی در مصرف آهن یکی از خطرناکترین موارد مصرف بی رویه مواد معدنی است که می تواند به اسهال، تخریب کبد، کاهش فشار خون و حتی کم منجر گردد.

مصرف زیاد ویتامین ها و ویتامین C

مصرف زیاد ویتامین ها و ویتامین C

گرچه همونطور که ذکر شد، مقادیر اضافی اون از طریق ادرار خارج میشود  اما خالی از عارضه هم نیست و ممکن است که عوارضی مانند اسهال، حالت تهوع و استفراغ، سوزش سر دل، انقباض عضلات، سردرد، بیخوابی و سنگ کلیه رو به همراه داشته باشد .

یک شخص معمولی، روزانه ۶۵ تا ۹۰ میلی گرم ویتامین C باید مصرف کند . این مقدار رو می توان از طریق خوردن یک پرتقال بزرگ یا یک فنجان فلفل دلمه ای خرد شده، تأمین گردد.

مصرف زیاد ویتامین ها و ویتامین A

هیچ وقت در مصرف این ویتامین زیاده روی نکنید. ویتامین A، محلول در چربی میباشد و برای استفاده بدن باید در کبد مورد فرایندهای خاصی قرار بگیرد. مقدار زیاد این ویتامین برای بدن به عنوان سم عمل میکند .

تحقیقات نشان می دهند که ویتامین A در دو شکل بتا کاروتن و رتینول (از مشتقات این ویتامین)، می توانند سرطان زا باشند. مقدار زیاد رتینول با نارسایی های مادرزادی، ضعف استخوان ها و تخریب کبد، در ارتباط میباشد.

مصرف زیاد ویتامین ها و ویتامین E

افراط در دریافت ویتامین E با بروز سرطان در ارتباط میباشد. این ویتامین هم محلول در چربی میباشد و از منابع غذایی مانند گوشت، تخم مرغ و سبزیجات، تأمین می شود. در نتیجه ،‌ معمولاً‌ مردم دچار کمبود ویتامین E نمی شوند.

 

یک فرد معمولی به روزانه ۱۵ میلی گرم از این ویتامین نیاز دارد. سوء مصرف این ویتامین منجر به اختلال در لخته شدن خون و قرار گرفتن در معرض خطر خونریزی، خواهد شد . همچنین، احتمال بروز سرطان ریه و پروستات رو هم بالا میبرد .

 

لازم به ذکر میباشد، ویتامین  E از جمله ویتامینهایی است که افراد زیادی از جمله ورزشکاران به صورت مرتب از آن  استفاده می کنند که یافته های جدید می تواند زنگ خطی برای این افراد باشد .

مصرف زیاد ویتامین ها و ویتامین D

مصرف زیاد ویتامین ها و ویتامین D

 

برعکس ویتامین E، کمبود ویتامین D بسیار شایع میباشد. تخمین زده می شود که از هر چهار نفر،‌ سه نفر به کمبود ویتامین D مبتلا هستند. سپس استفاده از مکمل این ویتامین، چیز بدی نمیباشد.

اما اگر روزانه بیش از ۵۰۰۰۰ واحد از اون مورد استفاده قرار بگیرد و مصرف زیاد ویتامین ها ، برای بدن سمی می باشد. مسمومیت ویتامین D باعث  ورود کلسیم زیاد به خون و ضعف استخوان ها، سنگ کلیه، حالت تهوع، مشکلات کلیوی و رسوب کلسیم در بافت های نرم بدن می شود.

مصرف زیاد ویتامین ها و ویتامین B

 

 

کلینیک زیبایی

 

مصرف زیاد ویتامین ها

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *